Leoaică tânără, iubirea

Leoaică tânără,iubirea

                                                                                                             de Nichita Stănescu


Introducere

            Neomodernismul este un curent literar în lirica românească apărut prin secolul al XX-lea, după cel de-al Doilea Război Mondial (în jurul anului 1960) când se produce un dezgheț ideologic și se manifestă o anumită toleranță față de noi forme de expresie fără a se abandona însă temele  ideologiei comuniste. Neomodernismul se naște care reformă împotriva realismului socialist, literatura dominată politic și foarte departe de estetic. În această perioadă apare poezia "Leoaică tânără iubirea" care face parte din al doilea volum a lui Nichita Stănescu “O viziune a sentimentelor"(1964), volum ce are ca temă iubirea ca stare de certitudine. Poezia aparține neomodernismului prin intermediul abordării temei, fiind caracterizată de ambiguitatea limbajului poetic, însolitul imaginilor artistice, noutatea metaforelor și înoirile prozodice (vers liber, ingambament)

  • Eugen Simion afirmă că:" există un amestec ciudat de a forțe în ființa lui Nichita Stănescu, un respect aproape religios pentru poezie și o supunere aproape cinică față de real. Nichita Stănescu reprezintă un mod specific de a fi poet în lumea noastră. Prin această afirmație Eugen Simion prezintă universul poetic al lui Nichita Stănescu.



Cuprins

         
Tema poeziei este reprezentată de întâlnirea neașteptată cu iubirea ca "întâmplare a ființei". Apariția bruscă, surprinzătoare a iubirii în existența umană transformă definitiv percepția bărbatului îndrăgostit asupra lumii, asupra sa. Iubirea este o stare de vibrare continua, o cale spre revelație si o modalitate de integrare în armoniile universale.

Motivul central al textului, care prin repetare devine laitmotiv, este acela al leoaicei, simbol pentru iubirea ca pasiune și fascinație copleșitoare.

Viziunea asupra lumii se transpune într-o viziune inedită asupra sentimentului concretizat în imaginea leoaicei.

Titlul reluat în incipit, defineşte iubirea prin intermediul unei metafore surprinzătoare "leoaică tânără". Aceasta propune o perspectivă atipică pentru cititorul de poezie clasică, prin ideea de ferocitate. Analogia dintre iubire și o "leoaică tânără", evidentiază în apozitie sensuri ale sentimentului de: cruzime, forță, senzualitate, stare hipnotică, neputința prăzii de a i se sustrage. 

Lirismul poemului este unul subiectiv, evidențiat prin marcile lexico-gramaticale ale subiectivității, precum formele verbale și pronominale la persoana I (" mi-a sărit", " mă pândise", " mi-am dus".

Compozițional poezia are 3 secvențe lirice corespunzătoare celor trei strofe, discursul liric luând forma unei confesiuni despre propria aventură în trăirea sentimentului. Pe parcursul poeziei se creează o relație de simetrie prin cele două imagini (iubirea- leoaică) plasate la începutul și la sfârșitul textului poetic. Prin sintagmele leoaică tânără și leoaică arămie, remarcăm cele două percepții diferite ale eului liric asupra lumii și că schimbarea produsă de iubire asupra acestuia este ireversibilă.

Prima secvență a poeziei prezintă în manieră metaforică momentul îndrăgostirii propriu zise, ca o întâlnire neașteptată a ființei umane cu iubirea, cu toate că sentimentul există deja în stare latentă în sufletul omului. Scena vânătorii atribuie iubirii însușiri precum: sălbăticia, puterea, şi faptul că aceasta este necruțătoare. Violența revelației este sugerată de imaginea colților albi și de sugestia rănirii:" colții albi mi i-a înfipt în față". 

Cea de a doua secvență poetică este un tablou cosmogonic ce sugerează trecerea într-o altă stare a existenței. Totul în jur se transformă sub influența dinamizatoare a iubirii "Şi deodată în jurul meu, natura/ se făcu un cerc de-a dura... strângere de ape". 

Ultima secvență redă constatarea metamorfozei ființei ca urmare a întâlnirii cu iubirea şi proiecția în  eternitate sentimentului. Metamorfoza este ireversibilă iar transformările sufletești se transpun în plan fizic: "Mi-am dus mâna la sprânceană, la tâmplă și la bărbie,/ dar mâna nu le mai știe.".

Sursele expresivității și ale sugestiei se regăsesc la fiecare nivel al limbajului poetic. La nivel morfologic selecția timpurilor verbale ilustrează evoluția iubirii. În prima secvență, pânda şi întâlnirea cu iubirea sunt redate de verbe la mai mult ca perfectul (mă pandise) și perfect-compus ( a sărit, a înfipt). Apoi rapiditatea metamorfozei este redată la perfect simplu ( "tâşni", "se facu"), iar în ultima strofă, situarea eului liric în starea de grație a iubirii este facută de verbe la timpul prezent (nu știe, trece). Ambiguitatea este produsă cu ajutorul metaforelor însolite. La nivel lexical se remarcă asociatii de sfere semantice diferite (a vânătorii, a revelației, a corpului).

Incheiere

           Poezie a întâlnirii neașteptate cu iubirea, textul liric poate fi
interpretat ca întâlnire a poetului cu inspiratia. Creația izvorăște din iubire si îl  proiectează pe creator în eternitate. Așadar, poezia neomodernista” Leoaica tânără, iubirea” , scrisă de către Nichita Stănescu, ilustrează într o manieră inedită întâlnirea omului cu iubirea. Sentimentul se corporalizează sub forma unei leoaice, animal feroce, a carei pradă este întreaga ființă celui îndrăgostit.

Vă mulțumesc și multă baftă la examenul de bacalaureat!!!

  • Un like, un share, o apreciere pe instagram, ar ajuta foarte mult la dezvoltarea acestui blog.


Vă mulțumim!


       

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu